UX i jego kluczowe obszary

ux-i-jego-kluczowe-obszary


To co było kiedyś offline, dziś staje się online. Potrzeba osiągnięcia celów biznesowych, z drugiej strony zaspokojenie potrzeb użytkownika – z odsieczą nadchodzi projektant user experience. 

Co to UX i jak się rozwijał?

Trudny do określenia jest konkretny okres, kiedy powstała dziedzina jaką jest UX, gdyż można uznać, że towarzyszy ludziom od zawsze. Obecnie najbardziej zauważalny w kontekście produktów cyfrowych i to właśnie tam widoczny jest największy rozwój tego obszaru. Komputer osobisty, Internet, smartfony – każda z tych technologicznych rewolucji przyspieszyła rozwój user experience.  

NN Group określa okres 1983-2017 jako czas, w którym miał miejsce największy wzrost liczby osób, których obszarem ekspertyzy jest user experience, użyteczność, architektura informacji. 

Mówi się, że założycieli NN Group można określić jako ojców współczesnego UX. Don Norman oraz Jakob Nielsen to postacie, które bez wątpienia miały ogromny wpływ na rozwój tej dziedziny. Norman zapytany o to, czym według niego jest UX mówi, że to nie tylko design strony internetowej lub aplikacji, ale też wszystko wokół tego – cały świat przeżyć jaki się z tym wiąże. Całą wypowiedź możecie zobaczyć tutaj.

Czasem niepotrzebne są efekty wow, wystarczy po prostu nie utrudniać życia

Firmy stają się coraz bardziej świadome potrzeby rozwoju obszaru, jakim jest UX, ponieważ konkurencja nigdy nie była tak duża. W sytuacji, kiedy użytkownicy praktycznie zawsze mają alternatywę, nie wystarcza już samo posiadanie produktu. Produkt musi zapewniać odpowiednią jakość oraz wyróżniający go świat przeżyć marki. Ważne jest również kompleksowe budowanie zadowolenia użytkownika, a także zaspokajanie jego potrzeb.

Dopracowane animacje, idealnie dopasowane ikony i ilustracje – te elementy budują wizerunek, tworzą efekt wow, jednak podstawą jest nieutrudnianie życia użytkownikowi

Przykłady utrudniania życia:

  • tworzenie sklepów internetowych, w których nie ma filtrów produktów – jeśli strona internetowa oferuje wiele produktów o różnych parametrach, aspektem obowiązkowym jest zapewnienie jakiegoś sposobu, który pozwoli użytkownikowi na kategoryzowanie/filtrowanie/sortowanie produktów;
  • brak kontrastu pomiędzy treścią na stronie, a jej tłem  – to po prostu utrudnia czytanie;
  • brak responsywności strony internetowej (responsywna strona internetowa charakteryzuje się tym, że jej wygląd dostosowuje się do urządzenia to znaczy, że jej układ zmienia się w zależności od rozdzielczości nośnika) – obecnie kiedy smartfony oraz komputery są powszechnie dostępne, użytkownicy przemieszczają się pomiędzy jednym a drugim urządzeniem. Rzeczą kluczową jest, aby ułatwiać użytkownikom korzystanie np. ze strony bez względu na to, jakiego rodzaju sprzętem się posługują. 
  • formularze, które resetują się po wypełnieniu pola/błędnym wypełnieniu pola – wyobraźcie sobie, że wypełniacie formularz składający się z 10 pól, jedno z nich to numer telefonu, podajecie numer telefonu i przez przypadek wpisujecie 8 cyfr, klikacie przejdź dalej, strona odpowiada, że numer telefonu jest błędy, a pozostałe 9 pól, które zostały wypełnione są puste, a wy musicie wypełnić wszystkie pola od nowa. 

Przykładów utrudniania życia można wymieniać wiele. Powyższe cztery przypadki mogą być przyczyną wyjścia użytkowników np. ze strony internetowej. Ważne jest, aby pomagać użytkownikowi, tworząc funkcjonalności mające na celu ułatwienie wykonania zadania, a nie jego utrudnienie. 

„it’s everything that touches upon your experience with the product and it may not even be neat the product” – Don Norman

Ale tak jak mówi Norman, UX to nie tylko produkt, ale także wszystkie strefy wokół niego – obsługa klienta, opakowanie, spójność wizualna, użyteczność, dostępność, architektura informacji oraz masa innych mniejszych i większych aspektów, budujących zadowolenie użytkownika. 

Udostępnij na:

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Przemysław Majos

Przemysław Majos

Najnowsze
mężczyzna pracuje przy komputerze

Jak zrobić audyt SEO sklepu internetowego?

Liczba osób kupujących przez Internet ciągle wzrasta. Marketing internetowy powinno się rozpocząć od poprawnej optymalizacji sklepu. Dobra widoczność w wyszukiwarce Google na słowa kluczowe powiązane

UX i jego kluczowe obszary

To co było kiedyś offline, dziś staje się online. Potrzeba osiągnięcia celów biznesowych, z drugiej strony zaspokojenie potrzeb użytkownika – z odsieczą nadchodzi projektant user